”داستان اسباببازیها“، موفقترین انیمیشن تاریخ سینماست که قسمت سوم آن بهتنهایی بیش از یک میلیارد دلار در سینماهای سراسر جهان فروش رفت. این تازه ابتدای کار است چرا که فروش بر روی پرده سینماها، تنها بخشی از کل عایدات این محصول است. دیویدیها و محصولات جانبی بیشماری، سودآوری این انیمیشن را چندین برابر کردهاند. در این متن به چگونگی ساخت این محصول، روشهای سودآوری و فناوریهای نوینی که در آن به کار رفته است پرداخته شده است. داستان از چه قرار است؟

داستاناسباببازیها، روایتگر ماجراجوییهای عروسکهای یک پسربچه امریکایی (اندی) است. این عروسکها که در زمان عدم حضور انسان در نزدیکشان جان میگیرند، به رهبری عروسکی گاوچران (وودی) با اتفاقات جذاب و گوناگونی دست و پنجه نرم میکنند. وودی که در واقع نماد وفاداری، شجاعت و جوانمردی است، تحت هر شرایطی به صاحبش وفادار است و از بقیه عروسکها حمایت میکند.
نقدها و نظرات بسیاری بر این سهگانه پویانمایی نگاشته شده است که قریب به اتفاق آنها به تحسین و تمجید از تکنیک و همچنین فیلمنامه جذاب و محکم آن پرداختهاند و این انیمیشن در سایتهای سینمایی مطرحی مانند Rotion Tomatoes وMetacritics وIMDB حائز رتبههای بالایی شده است.
پس از موفقیت داستان اسباببازیها، قسمتهای دوم و سوم آن نیز در سالهای 1999 و 2010 ساخته شد که قسمت سوم آن به صورت سهبعدی نیز ارائه شد.
چقدر هزینه برد؟
داستان اسباببازیهای یک با سی میلیوندلار هزینه ساخته شد و 110 نفر در ساخت آن مشارکت داشتند. این مقدار هزینه در برابر هزینه فیلم ”شیرشاه“ که یک سال قبل با هزینه 45 میلیون دلاری و مشارکت 800 نفر ساخته شده بود، یک پیشرفت به شمار میرفت. علاوه بر این با استفاده از تکنیکهای پویانمایی رایانهای، جزئیات بسیار بیشتری نسبت به شیرشاه در داستان اسباببازیها در نظر گرفته شد که بر جذابیت آن افزود. داستان اسباببازیهای دو هزینهای بالغ بر 90 میلیون دلار در پی داشت و قسمت سوم با هزینه 200 میلیون دلاری ساخته شد.
Toy Story چگونه ساخته شد؟

پس از طی این مراحل رنگآمیزی، نورپردازی و جلوههای ویژه بصری به کار افزوده شد و برای نهایی کردن فیلم بیش از 300 پردازنده به کار گرفته شد. صداگذاری فیلم و ترکیب صداها با هم در مرحله آخر انجام شد. مجموعا کار ساخت قسمت اول داستان به بیش از 800 هزار ساعت کار ماشین و 114240 فریم انیمیشن نیاز داشت که هر فریم بین 2 تا 15 ساعت زمان برد.
وقتی اسباب بازیها اثرگذار میشوند
داستان اسباببازیها با نوآوریهای خود تاثیر گستردهای بر صنعت فیلمسازی جهان گذاشت. بعد از پخش فیلم، بسیاری از شرکتها به شدت به فناوریهایی که در فیلم به کار رفته بود علاقمند شدند.
سازندگان کارتهای گرافیکی تولید کارتهایی را آغاز کردند که کامپیوترهای شخصی را قادر به پردازش شبیهسازیهایی مشابه ”داستان اسباببازیها“ کنند. توسعهدهندگان بازیهای رایانهای نیز علاقمند به استفاده از تکنیکهای فیلم در بازیهای خود شدند و محققان روبوتیک نیز علاقمند به ساختن هوش مصنوعی شدند که کاراکترهای فیلم دارای آن بودند. اما این تمام ماجرا نبود. تکیه کلام شخصیت ”باز“: ”به سوی ماورا و فراتر از آن“ توسط فلاسفه و ریاضیدانان مورد استفاده قرار گرفت. یکی از محققان علوم انسانی نیز طرح فیلم را یک ترجمه از تئوری انسانگرایی عنوان کرد و عبارت ”هم اینجا و هم بهشت!“ که در فیلم تکرار میشد را به این موضوع که انسان میتواند در این جهان بهترین زندگی و در جهان دیگر نیز بهترین مکان را در اختیار داشته باشد، ارتباط داده است.

محصولات جانبی
پس از موفقیت داستان اسباببازیها محصولات جانبی بسیاری با علامت شخصیتهای اصلی داستان وارد بازار شدند. علاوه بر بازیهای رایانهای و وسایل تفریحی که در پارکها و فضاهای بازی نصب میشوند، انواع لوازمالتحریر، انواع برچسبها، تختخواب کودکانه، پرده، پتو و روتختی، میز و صندلی،کمد، مبل، چراغخواب، پازل و نیز عروسکهایی با نام و نشان ”داستان اسباببازیها“ وارد بازار شدهاند. بعنوان مثال بیش از 85 عنوان کالا با علامت این پویانمایی درفروشگاه اینترنتی ”والمارت“ قابل خریداری است.

طبق آمار برخی از رسانههای مرتبط، درآمدهای جانبی شرکت دیزنی (محصولات، اسباببازیها و ...) تنها در سال 2010 به بیش از 2.4 میلیارد دلار میرسد. منابع دیگری پیشبینی کردهاند که درآمد جانبی شرکت دیزنی از داستان اسباببازیهای سه به 7.3 میلیارد دلار خواهد رسید. البته این درآمدها جدای از بحث افزایش ارزش سهام در اثر عرضه چنین محصولات فاخری به بازار است که از این طریق نیز باز درآمدهای هنگفتی نصیب این شرکت شده است.
- ۹۳/۱۱/۱۲