انیمیشن، بستری با قابلیت بسیار بالا برای ارائه مفاهیم غیرمادی است که نمیتوان آنها را در قالب دیگری نمایش داد. این قابلیت برای استفاده در مفاهیمی که پایه و اساس مسایل دینی است نیز میتواند بسیار مفید فایده باشد. جامعه ما که یک جامعه معناگرا است، میتوانست از این فناوری استفاده زیادی ببرد و در دنیا شاخص باشد.ولی مایه تاسف است که نه تنها آمار استفاده از انیمیشنهای خارجی در کشور بسیار بالا است، بلکه لباس و بالش و اسباببازی و لوازم التحریر کودکان ایرانی نیز منقش به تصاویر قهرمانان انیمیشنهای امریکایی است و این نیست مگر به دلیل کوتاهی ما در شخصیت پردازی و بکارگیری تکنولوژیهای بروز در این بخش که سبب شده است علاوه بر مصرف انیمیشن غربی، وارد کننده محصولات جانبی آنها نیز باشیم.
همانطور که در نمونه "داستان اسباببازیها" ملاحظه نمودید، اگر انیمیشن به صنعت تبدیل شود، نهتنها خود در زمره درآمدزاترین صنایع است بلکه صنایع جانبی پر درآمدی دارد.
متاسفانه در کشور اکثر تولیدات انیمیشنی از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیستند و مخاطب را جذب نمیکنند و به صنایع جانبی آن نیز توجه نشده است.
در این راستا حمایت از توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان مهم است و ضمن توسعه حجمی تولیدات ایرانی، ارتقای کیفی را نیز باید مد نظر قرار داد چون بدون کیفیت، بازارها فتح نمیگردد. طراحی حلقههای پسینی و پیشینی این صنعت نیز بسیار مهم است. اگر به موارد فوق توجه کنیم، باتوجه به استعدادهای بالایی که وجود دارد، امید زیادی هست که شاهد انیمیشنهای ایرانی محبوب و محصولات جانبی منقش به تصاویر آنها در بازارهای دنیا باشیم.
- ۹۳/۱۱/۱۲