
همانطورکه میدانید گسترش سرویسهای اینترنتی ارائه شده توسط شرکتهای امریکایی یک روند پرشتاب در همه کشورها بوده است؛ ولی در مقابل برخی کشورهای موفق دنیا که گسترش این سرویسها را برای خود تهدید دانستهاند، برای مقابله با آنها اقدامات موثری را در سطح ملی انجام داده اند. در ادامه به چند نمونه از این اقدامات در کشورهای مختلف دنیا اشاره شده است:
تجربه چین:
سایتهای مورد اقبال کاربران جهان که اغلب مالکیت امریکایی و زبان انگلیسی دارند، به دلیل فرهنگ و زبان متفاوت با مردم چین و همچنین به دلیل ارائه سرویسهای جایگزین در این کشور، جایگاه خود را در چین از دست دادهاند. از بین 20 تارنمای اول چین، تنها گوگل (رتبه 8) و یاهو (رتبه 16) غیر چینی هستند.چین با توسعه خدمات بومی، توانسته است شکست قاطعی را به سرویسدهندگان غربی تحمیل کند. موتورهای جستجوی قوی همچون: Baidu، QQو 163به راحتی نیازمندیهای 420 میلیون کاربر چینی را برآورده میسازند. با وجود خدمات بومی قدرتمند، گوگل تنها سهمی 17 درصدی از بازار جستجوهای اینترنتی در چین دارد. کاربران چینی از شبکههای اجتماعی بومی قدرتمندی نیز بهرهمندند: Baidu، QQ و Renren نیازهای چینیها به شبکه اجتماعی را کاملا برآورده میکنند تا چینیها برای استفاده از Facebook نیازی به دور زدن محدودیتها دولتی نداشته باشند.
ارائهدهندگان بومی خدمات رایانامه نظیر: QQ، Sinaو 163، نیز چینیها را از رایانامههای غربی نظیر Gmail و Ymailو پورتالهایی نظیر: Yahoo و MSN بینیاز کردهاند.(جدول)

تجربه کرهجنوبی:
تارنمای Naver.com در کره جنوبی، مرجع بسیاری از کاربران برای رفع نیازمندیهایشان است. خدماتی نظیر جستجو، وبلاگ، پست الکترونیکی و بازیهای آنلاین، ناور را به دومین تارنمای پربازدیدکننده در کره جنوبی تبدیل کرده است. حدود 70 درصد از جستجوهای اینترنتی کاربران کرهای از طریق ناور انجام میگیرد. تارنماهای دیگری نظیرDaum.com و Soso.com نیز با دارا بودن امکاناتی نظیر پست الکترونیکی، جستجو و پورتالهای خبری، نقش مهمی در برآوردهسازی نیازهای اینترنتی کاربرانی کرهای دارند.
تجربه روسیه:
جستجوی اینترنتی در روسیه با نام یاندکس گره خورده است. این موتور جستجو با دارا بودن سهم 65 درصدی از بازار جستجو در روسیه، گوگل را در روسیه با شکست مواجه کرده است. Mail.ru نیز اولین انتخاب روسها در زمینه پست الکترونیکی است. علاوه بر اینMail.ru و نیز Rambler.ru پورتالهای مطرحی در روسیه هستند که با دارا بودن رتبههای 3 و 12 در میان تارنماهای پربازدید این کشور، خدمات بومی به کاربران ارائه میکنند. Vk.com نیز روسها را از مراجعه به فیسبوک بینیاز میکند. این شبکه اجتماعی پنجمین تارنمای پربازدیدکننده در روسیه است و بیش از 145 میلیون کاربر دارد.تجربه جمهوری چک:
این جمهوری ده میلیونی اروپایی نیز توانسته است به سلطه گوگل در کشورش خاتمه دهد. seznam.cz که پربازدیدکنندهترین تارنمای این کشور است، علاوه بر سرویس جستجو، 15 خدمت دیگر را نیز به کاربرانش ارائه میدهد و توانسته است با فاصله زیادی نسبت به گوگل، بازار جستجوی اینترنت در کشورش را در دست بگیرد.
ایجاد اپراتورهای خدمات پیش اینترنتی، راهکار مبارزه با نفوذ اینترنت
چنانکه در شکل ملاحظه میگردد، غول «اینترنت»، بدون استفاده از «لایه فیزیکی شبکه» که در داخل کشورها است، نمیتواند دسترسی به کاربران داشته باشد. اینترنت از این نظر، با ماهواره کاملاً متفاوت است، چون ماهوارهها مستقیما به دیشهای خانوادهها دسترسی دارند. به بیان ساده می توان گفت اینترنت، ناچار است از امکانات محلی خود کشورها استفاده کند و لذا کشورها، از همین امتیاز استفاده میکنند و اهداف خود را پیاده میکنند
کشورهای مختلف در جهان، نه فقط به دلایل فرهنگی، بلکه بیشتر به دلایل اقتصادی، از امکان «خدمات پیش اینترنتی» استفاده کردهاند تا بازارهای ارزشمند خود را در اختیار خدمات جهان شمولی نظیر گوگل و فیسبوک و غیره که غالبا شرکتهای آمریکایی هستند، قرار نداده باشند. این رویداد، مخصوص کشورهایی نظیر چین و روسیه نیست که تصور کنیم به دلیل ساختارهای سیاسی خاص اتفاق میافتد، هم اکنون کشوری نظیر کره جنوبی نیز که ساختار کمونیستی ندارد و رکورددار پهنای باند در جهان است، با گسترش «خدمات پیشاینترنتی» حدود 70 درصد خدمات ارائه شده بر روی پهنای باند عظیم خود را از طریق سرویس دهندگان داخلی در اختیار کاربران قرار میدهد.

- ۹۴/۰۴/۱۵